קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה (PTSD)

PTSD

קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה

הפרעת דחק בתר חבלתית (PTSD –Post-Traumatic Stress Disorder) היא סוג חמור של הפרעת חרדה שמשפיעה על קרוב לעשרה אחוזים מכלל האוכלוסיה בשלב כלשהו בחייהם, אם כי 15%-5% נוספים עשויים לחוות צורות קלות של ההפרעה. הסימפטומים האופייניים מתחלקים לשלוש קבוצות:

  • המנעות מגירויים העלולים להזכיר את הטראומה. מאחר ואירועים רבים עלולים להקשר לטראומה, המנעות עלולה להביא לפגיעה משמעותית בתפקוד.
  • זכרונות בלי פוסקים, מחשבות חוזרות על האירוע, סיוטי לילה ופלאשבקים.
  • עוררות יתר, שינויים בתיאבון וקשיי שינה.

איך קנאביס יכול לסייע בטיפול בפוסט טראומה

המערכת האנדוקנבינואידית, אליה נקשרים החומרים הפעילים בקנביס, מהווה גורם מרכזי בתהליכי זיכרון ככלל, וזיכרון רגשי בפרט.

מחקרים במודל חיה הדגימו את האפקטיביות של קנבינואידים במניעת ההשפעה של מתח/ לחץ על תפקוד רגשי ותהליכי זיכרון, בשיפור תהליכי מחיקתזיכרונות (extinction), ובהפחתת התנהגות חרדתית ודכאונית במגוון מצבים.
בנוסף, קנבינואידים שנתנו לחיה מיד לאחר אירוע טראומטי מנעו התפתחות של תסמיני PTSD (; Riebe and Wotjak, 2011; Korem et al. 2016; Burstein et al. 2018 Fidelman et al. 2018; Segev et al. 2018; Mizrachi Zer-Aviv, 2016).

מחקרים באנשים הסובלים מ PTSD הדגימו גם הם שיפור בתסמיני הפוסט-טראומה ובהתמודדות עם הטראומה בעקבות טיפול בקנביס רפואי או נגזרותיו  (למשל Mizrachi Zer-Aviv, 2016 ,Greer et al., 2014; Tull et al., 2016; Roitman et al. 2014; )

.שיפור באיכות השינה וירידה במספר סיוטי הלילה הודגם גם הוא (Roitman et al. 2014; Babson et al. 2017; Mizrachi Zer-Aviv, 2016). למרות הפוטנציאל הטיפולי של קנביס ונגזרותיו ב PTSD, הטרוגניות בתוצאות קיימת בין מחקרים שונים. זו תלויה במינון והרכב החומרים הפעילים, ובשונות במאפייני נבדקי המחקר (Steenkamp et al. 2017; Mizrachi Zer-Aviv, 2016)

מאות חומרים פעילים זוהו עד היום בצמח הקנאביס, כאשר העיקריים מבחינת ריכוזם בצמח, והנחקרים ביותר הינם הקנבינואידים, ובפרט Tetrahydrocannabinol & Cannabidiol . הקנבינואידים נקשרים לרצפטורים במערכת האנדו-קנבינואידית והמהווים מתווכים עצביים במגוון רחב של תהליכים פיזיולוגיים ופתולוגיים.

לאחרונה, תרומתם של רכיבים נוספים בצמח הולכת ומתבהרת. תרומתם של אלו אחראית למגוון הרחב של מוצרי קנאביס בעלי השפעות פרמקולוגיות שונות. מגוון הנובע מההשפעות הסינרגטיות בין החומרים הפעילים השונים (אפקט הפמליה, Entourage effect). לטרפנים, חומרי טעם וריח, המספקים לצמח את הארומה הייחודית לו, תפקיד מרכזי באפקט הפמליה.

מעבר לתכונות הטעם והריח, מיוחסת לטרפנים בכלל ולטרפנים המצויים בקנביס בפרט, פעילות פרמקולוגית ניכרת. טרפנים מהווים את הבסיס לטיפול בצמחי מרפא מזה מאות שנים, ומחקרים שונים הדגימו את השפעותיהם הספציפיות על התנהגות חיות ואנשים. מחקרים במודל חיה וכן עיבוד מאגרי נתונים אנונימיים של מאות אלפי מטופלים בקנאביס רפואי בצפון אמריקה, הדגימו את יעילותם של טרפנים ספציפיים בהעצמת האפקט הטיפולי.

אז האם קנאביס באמת יעיל בטיפול בפוסט טראומה?

צריכה של טרפנים ספציפיים הודגמה כיעילה בהפחתת התנהגות חרדתית בחיות במספר מודלים של חרדה, ובהורדת רמת החרדה המדווחת באנשים, אשר לוותה בהפחחת הצריכה של תרופות אנטי-דכאוניות סטנדרטיות.  טרפנים מוגדרים כ GRAS – Generally Recognized As Safe  על ידי US Food and Drug Administration  ועל ידי סוכנויות רגולציה אחרות.

טרפנים קיימים כאמור באופן טבעי בצמח הקנאביס, אך חלק משמעותי מהם מתנדף בהליכים שונים המהווים את תהליך הייצור של קנאביס רפואי. בזלת מחזירה את הטרפנים האובדים לקנאביס.

אילו טרפנים מוחזרים לקנאביס? האם נעשה ניסיון לשחזר את פרופיל הטרפנים שהיה קיים בקנאביס קודם לעיבודו? לא. בכך אין ערך מספק.

פרופיל הטרפנים המקורי של הצמח, על זניו השונים, תלוי בגנטיקה של הצמח ואינו מותאם באופן מכוון לצרכינו אנו.

במחקר מקיף הנסמך על עדויות ספרותיות ואנליזת נתונים של עשרות אלפי מטופלים בקנאביס רפואי, איתרה בזלת את הטרפנים היעילים ביותר להפחתת מתח וחרדה. הרכבי טרפנים הייחודיים לטיפול במצבי מתח, דחק וחרדה והמוגנים בשורה של בקשות פטנט השייכות לבזלת, הם המוספים לקנאביס.

על מנת למקסמם את האפקט הטיפולי ולייצר מוצר מיטבי לטיפול במצבי חרדה, אנו מוסיפים הרכב טרפנים שמותאם באופן ישיר לטיפול במצבי מתח וחרדה, ולא משחזרים את פרופיל הטרפנים המקורי של הצמח.

מאת: דר נועה רז

תגיות
רוצים לדעת עוד?
צרו איתנו קשר!
או מלאו טופס זה ונחזור אליכם בהקדם

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו במוצרים אלה:

אין מוצרים

מאמרים נוספים

צמח הקנאביס מכיל מאות תרכובות, ביניהם עשרות של סוגי פיטו-קנבינואידים. THC ו-CBD הם שני סוגי הקנבינואידים העיקריים, ריכוזם הוא הגבוה...
מהם טרפנים? הטרפנים הם חומרים בצמח הקנאביס החשובים להשפעתו הרפואית. זו למעשה משפחה גדולה של חומרים המשתפים אלמנט במבנה הכימי...
במקור צמחי אינדיקה וסאטיבה נבדלו בעיקר בבוטניקה, בנראות הפרח והעלים וגם בהשפעותיהם, ככל הנראה בגלל נוכחות טרפנים מסויימים בכמות גבוהה...
פתח צ'אט
צריכים עזרה?
היי כאן צוות בזלת,
נשמח לעזור לכם בוואטסאפ.